Destinasjon
Hotell-Oslos største og varmeste smil
Palita Sivertsen ønsker alle velkommen med et digert smil og tar gjerne bilder av gjestene. Etter mye frem og tilbake i arbeidslivet fikk hun sjansen hos Comfort Hotel® Børsparken i Oslo. Nå har hun vunnet pris og anerkjennelse for jobben sin.
Det vrimler av businessmenn, pensjonister og unge guttegjenger på Oslo-tur. Alle skal ha egg, bacon, kaffe og frukt. Og alle skal gjøre seg klare for en ny dag i en kokende, vårkledd hovedstad.
Det er lett å miste kontrollen over frokosten, men det skjer aldri på Comfort Hotel® Børsparken. Som en virvelvind flyr nemlig Palita mellom bordene, skjenker kaffe, skjærer frukt, bærer ut bakst og har stålkontroll på alles behov.
Innimellom oppgavene tar hun seg tid til hver eneste kunde og gir dem full oppmerksomhet, basert på sin egen filosofi.
— Jeg smiler sammen med kundene hver dag. Smilet er bra for hjertet, ler Palita. Det vil kanskje ikke overraske noen at Palita Sivertsen opprinnelig kommer fra smilets land – Thailand.
Hun møtte mannen sin på nettet, og i 2001 flyttet hun til et snøfylt og kaldt Norge. Her ble språket raskt en barriere. Løsningen ble å skrive en thai-norsk ordbok sammen med ektemannen.
Det massive, utfyllende verket med rosa omslag finnes nå i alle store bokhandler.
Etter flere år i forskjellige vikariater og et arbeidsmarked som var både uoversiktlig og krevende, fikk Palita jobb på Børsparken gjennom arbeidsformidlingen OsloKollega. På Comfort Hotel® Børsparken ble hun raskt populær.
— Hun passer på sine kollegaer som om de er hennes egne gjester, forteller Per Persson, Breakfast Manager.
Plass til alle
Strawberry er opptatt av mangfold og har et tydelig prinsipp:
Uansett hvor lang erfaring du har, hvor du er i livet, hvilken bakgrunn du har eller hvem du elsker, så finnes det en plass til deg hos Strawberry.
Dette har Comfort Hotel® Børsparken uten tvil dratt stor nytte av. I lobbyen har det nemlig oppstått en jovial og god tone mellom Palita og to svenske damer på kunstekskursjon i Oslo. De skal oppleve Nasjonalmuseet og Operaen, men aller først stiller de smilende opp på et bilde. Fotografen er Palita.
— Jeg går alltid rundt og spør om jeg skal ta bilder av gjestene, sier hun.
Deretter flyr Palita videre til et annet bord der frokosttilbudet blir møysommelig forklart. Stemningen er upåklagelig, og kopper og tallerkener ryddes med én hånd, mens den andre gestikulerer og viser hvordan gjestene skal skanne en QR-kode.
Per er klokkeklar når han beskriver Palitas arbeidsinnsats:
— Hun er et arbeidsjern, er pliktoppfyllende og er den desidert beste når det gjelder kundeservice. Noen bedre person får man ikke.
Prisvinner
Støvet etter frokostbuffeten har lagt seg, og gjestene er på vei ut i vårsola. Palita har akkurat trillet et brett med brukte kaffekopper ut på kjøkkenet og tar seg en velfortjent pust i bakken.
Hun snakker engasjert om døtrene Aurora og Linnea, og forteller at den eldste er i ferd med å ta førerkort mens hun jobber som svømmeinstruktør. Hun virker optimistisk med tanke på fremtiden.
Nylig fikk hun prisen som “kvartalets medarbeider”, noe som ble markert med blomster og sjampanje.
— Her skal jeg bli for alltid, sier hun med et bredt smil... eller et bredt รอยยิ้ม, som det heter ifølge thai-norsk ordbok.