Hotell
Så enkelt arrangerer du konfirmasjonen eller bursdag i Bergen
Flere og flere har innsett hvor mye arbeid det er med en stor fest – om den skal bli virkelig bra. Quality Hotel™ Edvard Grieg hjelper deg med alt du trenger til den store markeringen.
Gjennom et langt liv er det mye som skal arrangeres: Konfirmasjoner, jubileum, 17. maifrokosten og bursdager.
Det kan være utfordrende å være arrangør – med alt fra å finne et passende lokale til å velge maten som skal serveres.
Derfor velger stadig flere å sette bort jobben, slik at de selv kan senke skuldrene og bare nyte festen. Et sted som har merket denne trenden, er Quality Hotel™ Edvard Grieg i Bergen.
Hotellet er Vestlandets største konferansehotell, men har opplevd en kraftig økning av privatpersoner som kontakter dem for å få hjelp til å arrangere den perfekte festen.
– Det har vært en jevn økning siden jeg startet her i 2016. Jeg tror nok mange setter pris på å komme til dekket bord, slippe alt stresset og heller fokusere på bare å kose seg, forteller Kine Døsen-Moen.
Hun er Food and Beverage Manager på Quality Hotel™ Edvard Grieg, og har hjulpet utallige familier med å gjennomføre en minneverdig markering.
For å finne hva som passer deg og ditt arrangement best, er det ikke vanskeligere enn å kontakte hotellet direkte på telefon eller e-post.
Enkel konfirmasjonsfeiring
Blant annet har det blitt veldig populært å avholde konfirmasjonen på hotellet. Derfor har Quality Hotel™ Edvard Grieg faste konfirmasjonsperioder i april og mai. Da får selskapet tildelt et eget lokale på hotellet som Kine og hennes team forbereder og pynter basert på innspill fra de som skal ha festen. Alle rommene har tilgang til moderne lyd- og videoutstyr, slik at både tantes selvskrevne sangtekster og flaue bilder av konfirmanten kan deles ved anledning.
Maten tilberedes av hotellets fantastiske kjøkken, og det serveres både varm- og kaldbuffet. Det er også vegetar- og veganalternativer om det skulle være behov for det. I tillegg settes det frem egen barnebuffet og, etter hvert, dessertbuffet. Disse settes frem i et fellesområde med enkel tilgang.
Som ellers i Strawberry, er det stort fokus på bærekraft og minst mulig matsvinn.
– Ved konfirmasjoner setter vi opp en felles buffet, og tilpasser utplasseringen av maten etter når gjestene kommer. På denne måten sørger vi for at maten alltid er fersk og god. I tillegg er vi påpasselige med å planlegge når hvert rom går til maten. På den måten føler man ikke at man er på konfirmasjon med 300 andre personer man ikke kjenner. Dette fungerer veldig fint, sier Kine.
Hun legger til at de i år allerede er fullbooket tre helger på rad med konfirmasjoner. Kine anbefaler derfor å booke god tid i forveien.
– Det har blitt veldig populært, sier hun.
Egen koordinator sørger for den perfekte festen
For dem som er bekymret for at det å arrangere en privat feiring på et konferansehotell vil bli upersonlig, har Kine gode nyheter. For uavhengig av størrelse på selskapet eller hva slags arrangement det er, får man tildelt en egen koordinator ved hotellet. Denne koordinatoren blir din kontaktperson, og sammen med vedkommende kommer man frem til den perfekte løsningen når det kommer til mat, pynt og lokale.
– Vi er veldig fleksible. Gjester må gjerne komme med egne bordkort eller dekorasjoner. Vi setter opp hvite duker, lys og blomster for dem som ønsker det - eventuelt pynter vi til en mer avslappet atmosfære.
Food and Beverage Manageren forklarer at man stor sett får tilgang til lokalene kvelden i forveien, og dermed kan sette et personlig preg på festen.
– Om man ønsker å sette opp ballongbuer, henge opp banner eller ha en spesiell type blomster, så prøver vi å legge til rette for det. Det viktigste for oss er at gjestene har det bra og føler at det er deres dag. Alle skal få det best mulig hos oss, smiler hun.
Ved bursdagsfeiring eller annen markering er det fullt mulig å sette sammen en egen treretters meny. Hotellet bruker hovedsakelig lokale kvalitetsråvarer, og følger sesongen når det kommer til grønt, fisk og kjøtt.
Kombinerer overnatting og konferanse
Som Vestlandets største konferansehotell er det kanskje ingen hemmelighet at hotellet er eksperter på å arrangere større konferanser eller messer.
Hotellets største sal har plass til nærmere 900 personer, men kan deles inn i mindre deler ved behov. I tillegg har hotellets andre etasje et stort utvalg av møterom i alle størrelser.
– Vi har jevnlig fester og banketter der det er full fart hele kvelden. I tillegg har vi et mingleområde som er perfekt til en messe med stands, eventuelt bare en aperitiff før festmiddagen.
– Vi er også godt kjent for å ha veldig bra julebordshow, og har nye show hvert eneste år. Da har vi plass til rundt 750 personer i den største salen, og hit kommer alt fra firmaer til privatpersoner, forklarer Kine.
De som legger konferansen til Quality Hotel™ Edvard Grieg, velger ofte å kombinere dette med et opphold på hotellet. Frokost er selvfølgelig inkludert, og man får tilgang til treningsrom.
Hotellet ligger bare fem minutters kjøretur fra Flesland flyplass, noe som gjør det ideelt for tilreisende. Ønsker man å oppleve Bergen by, er det bare å hoppe på bybanen eller en buss, som stopper rett ved.