Skal dere gifte dere? Grattis! Dere har en fantastisk spennende tid foran dere med planlegging av en av de morsomste festene man kan invitere venner og familie på. Når dere har spikret både dato og prest/vigselsperson, kommer neste utfordring: festlokalet!

Det er ikke rart at festlokalet pleier å være en av de største utfordringene i bryllupsplanleggingen. Ønskelista tårner seg fort opp: ikke for langt unna vielsen, stemningsfullt og pyntevennlig, plass til høysete/langbord/runde bord, scene, ordentlig teknisk utstyr og dansegulv. For ikke å snakke om hvilke muligheter man har for å få hjelp med bryllupsmiddagen og serveringspersonale og servise. Hvis du i tillegg har gjester som kommer langveisfra og ikke kan klemme alle inn hos svigers, er det alltid flott å ha et godt alternativ for overnatting i nærheten. Løsningen er enkel – book festlokalet på et hotell og kryss av hele ønskelista!


Felicia og Andreas inviterte på nyttårsbryllup på Quality Hotel Strawberry Arena


Et par som har hatt bryllupsfesten sin på hotell, er Felicia og Andreas Frisk. Når vi møter Felicia forteller hun hvor vanskelig det var å få spikret datoen for vielsen med Andreas fullspekkede timeplan som hockeyspiller. Da en 3-dagers luke rundt nyttår åpnet seg, dukket idéen om et nyttårsbryllup opp – et forslag som ble veldig populært hos bryllupsgjestene, som alle ble glade for å få nyttårsplaner. Men, hvis de trodde det var vanskelig å finne bryllupslokaler til vanlig, var det ingenting sammenliknet med å velge en så spesiell dato som den 31. desember:


– Rundt nyttår var mye stengt eller så ville det bli superdyrt, mange hundre tusen for å få leie en restaurant eller et festlokale. Vi begynte å kjøre rundt med bilen og tenkte “kanskje her”, eller “kanskje der”. Så gikk jeg inn og leste om Quality Hotel Strawberry Arena restaurant og sendte dem en e-post, forteller Felicia.


Da restauranten viste seg å være booket, fikk Felicia og Andreas komme og se på hotellets festlokaler. Og Quality Hotel Strawberry Arena skulle snart vise seg å være en bedre idé enn de først trodde.


-Vi ville ha hele pakka, og hva er vel bedre enn at folk kan bli igjen? Etter festen kunne de bare ta heisen opp til rommene sine og så møtes dagen etter over en stor frokost sammen med oss. Jeg hadde aldri tenkt på at bryllupet kunne være i hotellets festlokale, bare på restauranten. Et lykketreff, rett og slett! Sier Felicia.


Andreas fridde til Felicia 12 februar 2016, og på nyttårsaften samme år giftet de seg i Sundbybergs kirke i Sverige. Bryllupsfesten valgte de å holde på Quality Hotel Strawberry Arena i Solna, rett utenfor Stockholm. Foto: Jari Sengström


”Vi ville ha en koselig og avslappet stemning”


Mange kjenner ikke til de fantastiske mulighetene man får når man arrangerer fest på hotell. Festlokaler og bankettsaler er ofte designet med tanke på muligheter og fleksibilitet, noe som ved første øyekast kan føles upersonlig og uromantisk – en vanlig grunn til at mange ikke ser på hoteller som et alternativ til bryllupsfesten. Men potensialet er stort.


– Da jeg kom inn i lokalet, slo hjertet et ekstra slag. Det var dritstort – for stort for våre 50 gjester – og jeg begynte med en gang å tenke på hvordan vi kunne dekorere. Vi kunne bruke en skillevegg for å dele av lokalet til perfekt størrelse. Vi ville ha en koselig og avslappet stemning. De ordnet skikkelig fin lyssetting inne i lokalet med lyskilder som ble reflektert opp mot veggen. “Hvilken farge vil dere ha”, spurte Anna, prosjektlederen vår, og så fikk jeg velge. Mange gjester sa at “det er så koselig, som å komme hjem”, forteller Felicia.


Fikk hjelp av hotellets prosjektleder


Å arrangere et bryllup er alt annet enn enkelt. Huskelista vokser raskt, og mange spørsmål rundt logistikk, fest og middag dukker hele tiden opp. På Quality Hotel Strawberry Arena fikk Felicia og Andreas hjelp av Anna Walter, prosjektleder, med all planleggingen. Felicia forteller:


– Anna, for et menneske! Vi kom i kontakt med henne, og hun kalles vel prosjektleder, men hun ble min personlige bryllupskoordinator. Jeg sendte lange e-poster med mange spørsmål, og hun svarte på alt. Jeg sendte inspirasjonsbilder og hun sendte tegninger. Vi møttes tre ganger men mailet sikkert tusen ganger. Det hadde jeg ikke fått på en restaurant. Og restauranter har jo ikke personale hele tiden, men det har hoteller. Det var virkelig en stor fordel at alt av personale var der.


Her kan du lese Annas beste tips når du vil ha et hotellbryllup. En viktig del av bryllupsfesten er også så klart selve middagen, både når det kommer til å bestemme meny og prismessig. Siden Felicia og Andreas allerede visste at de ville ha en treretters med servering, lagde hotellets kokker 5-6 forslag til ferdige menyer der bryllupsparet siden fikk sette sammen rettene etter eget ønske.


Vi elsket virkelig maten! Det var også en fordel å ha bryllupsfesten på hotell, siden de er vant til å servere mat til mange personer. Jeg tror at det blir et helt annet nivå på maten hvis man sammenlikner med for eksempel catering eller liknende. Det samme gjelder drikke. Noen av stedene vi så på i begynnelsen må jo bestille drikke når det er mange som skal ha. Men på et hotell har de ofte et litt større utvalg og kan bestille inn større mengder – noe som jo ble bedre kostnadsmessig for oss også, siden vi bare måtte betale for glassene som gikk og ikke hele flasker, sier Felicia.


”Lokalet var som et blankt lerret. Bare fantasien setter grenser” – Felicia Frisk. Foto: Jari Sengström


Med lyssettingen og dekorasjoner skapte de en koselig stemning i lokalet. Foto: Jari Sengström


”Det er liksom ingen grenser for hva som kan løses”


I jakten på det perfekte lokalet til bryllupsfesten er det definitivt ett og annet man bør ha i bakhodet. En stor fordel med å ha bryllupsfesten på hotell er at alt allerede finnes på stedet. Dere slipper å jakte på riktig teknisk utstyr og svette over lyd, lys, mikrofoner og høyttalere. Her finner dere også helt andre muligheter for forberedelser og oppbevaring av deorasjoner og rekvisitter. I Felicia og Andreas sitt tilfelle fikk de komme allerede dagen før og forberede lokalet, noe som sparte dem for masse stress og tid på selve bryllupsdagen – da den dagen som regel involverer nerver nok som det er! Quality Hotel Friends hadde også masse dekorasjon som bryllupsparet fikk lov til å bruke, og en portabel bar som enkelt kunne forberedes og rulles inn da festen var i gang. Når vi spør Felicia hva som var best, svarer hun uten å nøle


– Anna, så klart. At alt allerede var på plass, men først og fremst å ha en person jeg kunne henvende meg til. Da vi skulle dra fra fotograferingen dro vi tilbake til hotellet, og vi ville ikke at gjestene våre skulle se oss før vielsen. Da ringte jeg Anna, og hun slapp oss inn bakveien. Så det var hun som gjorde at alt ble så bra. Alle de små detalljene, fra velkomstene på hotellrommet til at de skaffet et ekstra konferanserom med champagne og store vinduer der vi kunne feire da klokka slo 12 og se alt fyrverkeriet. Vi fikk et eget omkledningsrom. Gjestenes jakker forsvant inn i et annet rom som ble garderobe, så vi slapp å ha dem i synsfeltet. Lyd og lys hadde vi regnet med å måtte kjøpe separat hvis vi hadde vært på en restaurant, men nå ble alt ordnet i en pakke akkurat som vi ville ha det. Det er liksom ingen begrensninger for hva som kan løses. Et hotell har jo alt!


Skoleken må til under bryllupsmiddagen. Ta pulsen på bryllupsparet og se hvor godt de kjenner hverandre! Foto: Privat


Ikke glem gjesteboka – en enkelt og morsom måte å huske dagen deres på. Foto: Privat


Felicias topp tre råd til bryllupet:


#1 Jeg kan deifnitivt anbefale å ha en kjole å bytte til til festen, det blir fort svett med gulvlangt skjørt!#2 Det er gjestene som utgjør festen, så inviter de dere er glad i og vil ha der. Vi inviterte ikke slekt fordi man må, bare de vi ville ha der.#3 Etter vielsen hadde vi mingling og en skål i kirka. Deretter dro vi til hotellet og gikk opp til rommet for å ta en liten pust i bakken, før vi skulle komme inn i lokalet. Men det føltes helt unødvendig. Pass på å omgås gjestene når de er der, hverandre kan dere omgås resten av livet.


Felicia og Andreas reiste tilbake til suiten på Quality Hotel Friends for å feire sin første bryllupsdag. Foto: Privat


Mange fordeler med bryllupsfest på hotell


”Skal jeg gifte meg på et hotell?” tenker du. Definitivt, sier vi. Med bryllupsfesten på hotell har du alle muligheter til å skreddersy kvelden – med alt fra velkomstdrink, dansegulv og dekorasjoner. Men, den fremste fordelen er uten tvil et profesjonelt og sammensveiset team som hjelper dere med alt fra planlegging og teknisk utstyr til serverings- og kjøkkenpersonale. På hotell får dere både ressurser og personale med masser av erfaring med festarrangering. I tillegg kan langveisreisende gjester overnatte, og hva høres vel ikke mer fristende ut enn å kunne gå rett fra dansegulvet til en luksuriøs bryllupssuite med din nye mann eller kone? Sov ut og møt venner og familie over en stor frokost dagen derpå.


God beliggenhet, minglevennlig og hele festetasjer


Nærmeste familie, eller hele slektsulamitten? Buffé eller bordservering? Hos Strawberry finner dere mange muligheter til å planlegge bryllupsfesten akkurat som dere ønsker, uansett lengden på gjestelista. Mange av hotellene våre tilbyr fleksible lokaler der du enkelt kan dele opp et rom med skillevegger eller skjermer for å tilpasse størrelsen etter dine behov. Som et av Nordens største hotellkonsern finner du oss på mer enn 100 destinasjoner, i både storbyer og på mindre steder. Velg mellom eksklusive, sentrale beliggenheter med byens pulserende liv rett utenfor døra, sjarmerende hotellperler i landsbyer, flyplasshoteller og spahoteller. Lei restaurant, festlokale, eller en hel etasje!


Med runde bord blir det lettere for gjestene å prate med hverandre. Her vakkert oppdekket hos Quality Hotel Edvard Grieg i Bergen.


Belysning er en enkel måte å sette stemningen i festlokalet på. Sjekk med hotellet hvilke alternativer de har å tilby når det gjelder lyssetting. Dette eksempelet er fra Clarion Hotel Post i Göteborg.




Bursdagsfest, konfirmasjon, bryllup eller utstilling – på Strawberry er mulighetene mange! Velg og vrak blant alle våre konferansehotell i Norden og Baltikum.


Videre lesning for deg


Les vår guide til et ultimat bryllup på hotell