Generelle betingelser og personvernerklæring
Generelle betingelser
Her finner du våre generelle betingelser. Betingelsene gjelder alle bookinger hos oss, inkludert booking via våre nettsider, i vår app eller som foretas gjennom tredjepart. Ved spørsmål ber vi deg kontakte kundeservice.
1. Bestilling
Antall personer, pris, losji, samt øvrige produkter og tjenester som skal leveres av hotellet framgår av bekreftelsen gjesten vil motta etter bestilling. Barn til og med 9 år har muligheten til å sove i foreldrenes seng uten ekstra kostnader.
2. Prisavtalens gyldighet
De avtalte priser er bindende for begge parter, hotellet forbeholder seg imidlertid retten til å justere prisene som følge av endrede kostnader ved økte skatter og avgifter, eller andre forhold utenfor hotellets kontroll.
3. Endring og avbestilling
Hva slags avbookingsregler som gjelder for din booking er avhengig av hvilken type booking du har gjennomført. Kontroller alltid hvilke regler som gjelder for din bokning. Disse fremkommer på din bookingbekreftelse. Her kan du lese om de ulike reglene for avbooking:
3.1 Garantert til kl. 16:00 Hotellet er pliktig å tilby rom til gjesten frem til kl. 16:00 på ankomstdagen. Har gjesten ikke avbestilt eller ankommet innen denne tid kan hotellet kansellere bookingen uten å kontakte gjesten.
3.2 Garantert Reservasjonen er garantert via firmaavtale, reisebyrå eller med kredittkort. Hotellet vil holde bekreftet reservasjon inntil kl. 07:00 morgenen etter. Avbestilling av garantert reservasjon må skje senest kl. 16:00 på ankomstdagen. Om gjesten ikke kommer, eller om gjesten avbestiller etter kl. 16:00, vil man bli belastet for første natten av oppholdet.
3.3 Avtalebookinger For bestillinger gjort av kunder med en avtale med Strawberry gjelder bestillings-/avbestillingsreglene som er stipulert i kontrakten.
3.4 18 års aldersgrense For gjester som ikke reiser med foreldre, har vi 18 års aldersgrense. Hotellet forbeholder seg retten til å heve bookingen om gyldig legitimasjon ikke kan fremvises.
3.5 Bokning med bonuspoeng Uttak av bonuspoeng forutsetter medlemskap i Strawberry og at det finnes tilstrekkelig med gyldige bonuspoeng på medlemskontoen for å dekke poengkostnaden for hele oppholdet. For avbestillinger innen ordinær avbestillingsfrist, kan man få tilbakeført de benyttede bonuspoengene, forutsatt at poengene ikke har forfalt.
4. Betaling
4.1 Kontant betaling Ved kontant betaling vil hotellet kreve enten et kontant depositum ved innsjekking eller kredittkortgaranti.
4.2 Kortbetaling Strawberry aksepterer betaling fra følgende kredittkortselskaper: Visa, American Express, MasterCard, Diners og Eurocard. For bestilling via våre nettsider aksepterer vi Visa, American Express, MasterCard og Diners.
5. Inn- og utsjekking
Bestilte hotellrom garanteres å være innsjekkingsklare fra klokken 15:00 på ankomstdagen (lokale unntak kan forekomme). Utsjekkingstid angis per hotell, vanligvis klokken 12:00 på avreisedag.
Av sikkerhetsgrunner må alle gjester over 18 år vise gyldig legitimasjon. Hotellet forbeholder seg retten til å heve bookingen hvis gyldig legitimasjon ikke kan vises.
6. Ansvar for skade
Gjesten, eller den som står som garantist for rommet, er ansvarlig for skade på lokaler som følge av uaktsomhet eller uforsvarlig opptreden av gjestene. Vi minner på at alle hotell er røykfrie. Ved overtredelse kommer hotellet til å kreve erstatning for ekstra vask av rommet. Denne erstatningen er satt til 1 500 NOK og kommer til å debiteres fra sluttregningen til gjesten som står ansvarlig for rommet.
7. Force majeure
Hendelser utenfor avtalepartenes kontroll - for eksempel streik, lockout, brann etc. som gjør det umulig å oppfylle forpliktelsene i denne avtale - gir rett til å heve avtalen uten erstatningsansvar.
8. Verneting
Alle tvister som måtte oppstå mellom partene i denne avtalen (gjesten og hotellet) skal behandles etter norsk rett. Dersom ikke tvisten løses i minnelighet skal hotellets eiendoms verneting gjelde, med unntak for preseptoriske regler i forbrukerforhold.
Personvernerklæring for Strawberry
Her finner du utførlig informasjon om vår personvernerklæring.
1. Innledning
Vi i Strawberry behandler dine personopplysninger i forskjellige sammenhenger, for eksempel når du bestiller tjenester av oss, overnatter på våre hoteller, bruker tjenester vi leverer og i enkelte andre sammenhenger. I vår personvernerklæring finner du mer informasjon om vår behandling av personopplysninger. Under finner du også kontaktinformasjon dersom du har spørsmål eller vil kreve innsyn.
Vi behandler dine personopplysninger i samsvar med den til enhver tid gjeldende norske personopplysningsloven, herunder GDPR.
2. Behandlingsansvarlig for dine personopplysninger
Foretak: Nordic Choice Hospitality Group AS (Strawberry), org. nr. 990465339 Postboks: 2424 Solli Besøksadresse: Frederik Stangs gate 22-24 Postnummer: 0201 Poststed: OSLO Telefon: +47 22 33 42 00 E-post: privacy@strawberry.no
Vårt foretak, Nordic Choice Hospitality Group AS (Strawberry), er behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger i våre sentrale systemer for booking, fakturering og hotelldrift. Når du booker, overnatter, og betaler hos oss, er det Strawberry som er behandlingsansvarlig.
Vårt foretak Nordic Choice Commercial Services AS (NCCS), et selskap i Strawberry gruppen, org. nr. NO 968819372, Postboks 2454 Solli 0201 OSLO, tlf. +47 22 33 42 00, e-post privacy@strawberry.no, er behandlingsansvarlig for våre internettsider, for din konto på våre internettsider, for vår applikasjon (app) og for vårt fordelsprogram. NCCS er også behandlingsansvarlig for vår markedsføring og utsendelse av eposter til våre kunder og kontakter samt annen digital markedsføring.
Strawberry består av kjedene Comfort, Quality, Clarion, i tillegg til en rekke frittstående hotell. Noen av de frittstående hotellene bruker sine egne lokale systemer for booking og fakturering. De hotellene dette gjelder har sine egne personvernerklæringer og vil selv være behandlingsansvarlig for booking og opphold.
3. Behandling av personopplysninger knyttet til booking og opphold
I forbindelse med dine bookinger foretatt av deg selv eller av andre på vegne av deg, behandler vi de personopplysninger vi trenger for at vi skal kunne oppfylle avtalen om booking og kjøp av tjenester. Dette er opplysninger du har gitt oss direkte eller som du har gitt oss via reisebyrå eller agent. Vi behandler eksempelvis opplysninger om din identitet, dine kontaktopplysninger og din betalingsinformasjon. I noen tilfeller vil vi lagre ditt passnummer. I tillegg behandler vi andre opplysninger du måtte ha gitt oss og som har relevans for ditt opphold hos oss. Dette kan være informasjon om allergier eller om spesielle ønsker for ditt opphold. Vi registrerer alle kjøp og bestillinger du gjør hos oss som for eksempel spa, restaurant, roomservice etc, for å levere slike tjenester og for at du skal kunne betale for dem.
Vi behandler disse opplysningene så lenge det er nødvendig for å oppfylle avtalen om booking med deg, og i tillegg så lenge gjeldende lovverk eller myndighetspålegg pålegger oss dette.
Våre hotell har kameraovervåking som er i drift 24/7 og vi lagrer informasjon fra alle nøkkelkort som brukes på våre hoteller. Formålet med kameraovervåking og adgangskontroll er å forebygge, avdekke og dokumentere kriminalitet og andre uønskede hendelser. Opptak fra kameraovervåking blir lagret og automatisk slettet i henhold til de ulike reglene som gjelder i det enkelte land. Logger fra adgangskontroll slettes automatisk etter 21 dager. For å få innsyn i denne informasjonen må du henvende deg til Strawberry og legitimere ditt krav som blir vurdert nærmere.
4. Behandling av personopplysninger knyttet til restaurantbestilling
I forbindelse med restaurantbestillinger som er foretatt av deg selv eller av andre på vegne av deg, behandler vi de personopplysningene vi trenger for å oppfylle avtalen om bestilling og kjøp av tjenester. Dette er informasjon som du har gitt oss direkte. For eksempel behandler vi informasjon om dine kontaktdetaljer.
Vi behandler også annen informasjon du kan ha gitt oss som er relevant for ditt besøk hos oss. Dette kan være informasjon om allergier eller spesielle forespørsler for ditt besøk. Vi registrerer alle bestillinger du gjør hos oss for å kunne tilby personlig tilpassede tjenester for deg.
Vi behandler denne informasjonen så lenge det er nødvendig for å oppfylle din restaurantbestilling, og også i ett år for å kunne tilby deg personlig tilpassede tjenester for det tilfelle du skulle velge å komme tilbake til en av våre restauranter. Den sistnevnte behandlingen er basert på vår legitime interesse i å tilby deg så gode tjenester som mulig og du kan når som helst motsette deg denne behandlingen.
5. Behandling av personopplysninger i din brukerkonto (webprofil)
Hvis du vil kan du opprette en brukerkonto på våre nettsider (webprofil). Her kan du velge å registrere navn, adresse, interesser og andre opplysninger slik at senere bestillingsprosesser kan forenkles. Disse opplysningene samles inn fra deg.
Opplysningene du gir vil lagres sammen med bookingdata og kjøpshistorikk. Vi vil bruke disse opplysningene til å tilpasse nettsider og app etter dine behov og vil også bruke opplysningene til å tilpasse ditt hotellopphold hos oss. Grunnlaget for vår bruk av opplysningene er for å oppfylle avtaler med deg.
6. Behandling av personopplysninger knyttet til ditt medlemskap i Strawberry
Dersom du har meldt deg inn i vårt fordelsprogram, noe vi for øvrig synes at du burde gjøre, vil vi behandle opplysninger om ditt navn, din kontaktinformasjon og kjøps- og uttaksinformasjon i tillegg til andre opplysninger du måtte ha gitt oss. Disse opplysningene samler vi inn fra deg. Vi behandler disse opplysningene for å administrere medlemskapet, herunder for å beregne og dele ut dine bonuspoeng. Grunnlaget er for å oppfylle en avtale med deg.
Vi henter inn eller leverer ut opplysninger til våre samarbeidspartnere når dette er nødvendig for å oppfylle dine bestillinger eller for å beregne dine bonuspoeng, eller dersom du har samtykket. Våre samarbeidspartnere fremgår her. Dette vil typisk gjelde navn, kontaktinformasjon, navn, status på medlemskap, samt kjøp relevant for beregning av bonuspoeng.
Som et vilkår for innmelding i vårt fordelsprogram vil vi be om ditt samtykke til å motta markedsføring. Dette samtykket innhentes separat ved din innmelding og kan når som helst trekkes tilbake. Du finner dine samtykkeinnstillinger under «Min side». Basert på ditt samtykke vil vi behandle din e-postadresse for markedsføringsformål.
Vår behandling av personopplysninger beskrevet under kapittel 5 varer så lenge du er medlem, og deretter inntil dine bonuspoeng blir foreldet.
7. Behandling av personopplysninger ved din bruk av appen
Vi har laget vår egen app for iOS og Android. I appen finner du informasjon om ditt medlemskap, om booking og om Strawberry. Du kan bruke appen til å booke, som nøkkelkort når du bor hos oss og som kanal for å få informasjon fra oss eller kommunisere med oss.
Vår app vil be deg om følgende tilgangstillatelser:
- Tilgang til lokasjonsdata for å gi deg oversikt over våre hoteller i nærheten.
- Motta data fra Internett.
- Se nettverkstilkoblinger.
- Full nettverksadgang.
- Hindre enheten fra å gå over til sovemodus.
- Tilgang til bluetooth, for bruk til nøkkelkort i app.
- Tillate push-varsler.
Det er frivillig for deg å samtykke til de ulike tilgangstillatelser vår app ber om. Dersom du avslår å gi tilgangstillatelser vil dette påvirke appens funksjonalitet.
Du kan når som helst justere tilgangstillatelser for appen. Vi vil også gi deg mulighet til å justere dine innstillinger for personalisering i appen.
8. Behandling av personopplysninger for markedsføringsformål
Dersom du melder deg på våre nyhetsbrev lagrer vi og bruker vi din epostadresse til å sende deg nyheter og tilbud fra oss.
Vi vil også bruke din e-postadresse eller telefonnummer til å sende deg nyheter og tilbud innenfor regler om eksisterende kundeforhold. Vårt grunnlag er markedsføringslovgivningen.
Vi vil kontakte deg i sosiale medier etter ditt samtykke eller innenfor eksisterende kundeforhold. For å bruke sosiale medier som kommunikasjonskanal må vi levere ut din e-postadresse eller ditt telefonnummer til det sosiale mediet. Vårt grunnlag for dette er samtykke eller legitime interesser.
Du kan til enhver tid trekke tilbake samtykker du har gitt oss. Dette gjør du under «Min side».
Du kan også reservere deg mot å motta markedsføring i eksisterende kundeforhold. Dette gjør du ved å sende en epost til customerservice@strawberry.no.
9. Behandling av personopplysninger for utvikling, feilsøking og sikkerhet
Vi vil behandle data som inkluderer personopplysninger for å gjøre feilsøking og rette feil, forbedre tjenestene våre og teknologien vi bruker og for å analysere bruk og brukeradferd. Videre vil vi behandle personopplysninger for å verifisere din identitet, herunder verifisere identitet i forbindelse med din bruk av våre digitale tjenester.
Vi anonymiserer data eller utarbeider statistikk så langt vi klarer, men vil også måtte behandle personopplysninger for utviklings-, feilsøkings-, statistikk- og sikkerhetsformål.
10. Behandling av personopplysninger for øvrig
Ved konkurranser eller andre aktiviteter som du kan delta på vil vi behandle personopplysninger som navn og kontaktinformasjon når dette er nødvendig for eksempelvis å registrere hvem som deltar, og deretter trekke ut en eller flere vinner. Vi vil så langt det er mulig informere konkret om dette ved din deltakelse i konkurranser eller andre aktiviteter.
Dersom du kontakter vår kundeservice eller på annen måte henvender deg til oss med forespørsler, vil vi behandle personopplysninger du gir så langt det er nødvendig for å besvare og loggføre din henvendelse. Vi fører også liste over hvilke nyhetsbrev og tilbud vi sender ut samt hvorvidt disse åpnes. Grunnlaget for detta er legitime intresser eller for å oppfylle avtaler med deg eller besvare dine henvendelser. De legitime intressene er å utøve god kundepleie og å tilpasse mengden nyhetsbrev som sendes ut.
Ut over behandling beskrevet i vår personvernerklæring eller basert på ditt samtykke, vil vi i noen tilfeller måtte eller kunne behandle personopplysninger når gjeldende lovverk, herunder personopplysningsloven og GDPR, gyldig myndighetspålegg eller domstol pålegger oss eller tillater oss dette.
11. Analyse, produktutvikling og personalisering
Vi behandler dine personopplysninger for å analysere og forutsi hva dine preferanser som medlem er, som for eksempel hotellpreferansene dine. Ved å analysere dine preferanser, har vi mulighet til å kontinuerlig forbedre og tilpasse våre tilbud til dine behov og ønsker.
Eksempler på slike prosesseringsaktiviter er:
- Forutsi dine hotellpreferanser basert på hvilket hotell du tidligere har sett på, og fremheve disse i våre digitale kanaler.
- Forutsi hvilke tilbud som kan være aktuelle basert på dine tidligere kjøp hos Strawberry. Eksempel: Hvis du ofte booker i helger, vil du kanskje motta tilbud for opphold i helgene.
- Analysere i hvilke romtyper du foretrekker å bo basert på kjøpsvaner. Eksempel: Hvis du ofte booker med barn, får du tilsendt familietilbud.
- Identifisere hvilke kjøpskanaler du foretrekker – for eksempel, på nett eller via reisebyrå – basert på din kjøpsatferd, og tilby deg skreddersydde tilbud i din foretrukne kanal.
For å utføre disse analysene bruker vi informasjon du har gitt oss, som medlemsinformasjon (navn, alder, adresse), resultater fra kundeundersøkelsen, booking og transaksjonsdata og noen ganger en kombinasjon av disse.
Ved å analysere transaksjonsdata, demografisk data, og geografisk data, kategoriserer vi kunder i forskjellige segmenter basert på deres preferanser og geografisk lokasjon. Denne informasjonen hjelper oss med å forstå de unike behov og preferanser de ulike segmentene har, slik atvi kan skreddersy vår markedsstrategi og våre kampanjer for å møte kundene våre på en bedre måte.
Resultatene av disse analysene kan bli brukt til å profilere brukere på et aggregert nivå, som betyr at dataene ikke lenger skal være identifiserbare på et individnivå. Vi gjør dette for å forutsi trender og preferanser på et generelt grunnlag uten å identifisere enkeltpersoner.
Vi bruker ikke personopplysninger til å utføre automatiserte avgjørelser som kan ha juridiske konsekvenser for deg eller som kan påvirke deg i betydelig grad.
Det rettslige grunnlaget for slike analyser, segmentering og personalisering er vår legitime interesse, hvor vi har en interesse i å tilby våre kunder relevante og interessante produkter og tilbud.
Du har rett til å motsette deg profileringsaktivitetene beskrevet over. Om du ønsker dette kan du sende e-post til: privacy@strawberry.no.
12. Behandling av personopplysninger om våre leverandører, bedriftskunder og kontakter i næringslivet
Vi behandler opplysninger om kontaktpersoner hos våre leverandører, bedriftskunder, samarbeidspartnere, deltakere på våre arrangementer rettet mot næringslivet samt andre personer som opptrer i næringsvirksomhet. Dette gjør vi for å kunne jobbe effektivt, inngå og håndheve kontrakter, rekrutter, drive virksomheten vår og utvikle vår virksomhet og vårt profesjonelle nettverk. Slike opplysninger utgjøres typisk av navn, kontaktinformasjon, stilling, bedrift, kompetanse, forretningsmessige interesser og deltakelse på våre arrangementer for næringslivet eller tidligere utvist interesse for oss og våre ansatte.
Vi lagrer slike opplysninger så lenge vi vurderer at personen er en forretningskontakt med oss.
Grunnlaget for dette er legitime interesser.
13. Utlevering av personopplysninger og lovpålagt behandling
Vi leverer ikke ut dine personopplysninger til tredjepart, med mindre du har samtykket til dette, eller med mindre gjeldende lovverk, herunder personopplysningsloven og GDPR, gyldig myndighetspålegg eller domstol tillater oss eller pålegger oss dette.
For ordens skyld opplyser vi om at vår bruk av databehandler for å behandle opplysninger på vegne av oss, ikke regnes som utlevering.
14. Innhenting av personopplysninger fra andre
For å sørge for at vi har riktige opplysninger om deg, kan vi vaske dine opplysninger mot andre kilder som telefonkatalog, folkeregister og liknende. Det kan i noen tilfeller være aktuelt å kredittsjekke våre kunder, hvilket betyr innhenting av kreditt-data fra andre kilder. Vi henter inn demografiske opplysninger som alder, kjønn og språk fra andre kilder. Vi henter inn opplysninger fra våre samarbeidspartnere og fra andre deler av konsernet vårt når dette er lovlig og nødvendig for leveranse av tjenester og kommunikasjon til deg.
15. Dine rettigheter
Du som person har flere rettigheter etter personopplysningsregelverket.
Du har rett til å kreve innsyn, retting eller sletting av personopplysningene vi behandler om deg. Du har videre rett til å kreve begrenset behandling, rette innsigelse mot behandlingen og kreve rett til dataportabilitet.
Dersom du ønsker innsyn i vår behandling av dine persondata, kan dette gjøres her. Andre henvendelser kan du sende til oss på epost privacy@strawberry.no.Vi vil svare på din henvendelse til oss så fort som mulig, og senest innen 30 dager.
Vi kommer til å be deg bekrefte din identitet eller be deg oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss. Dette må vi gjøre for å forsikre oss om at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg - og ikke noen som gir seg ut for å være deg.
16. Personvernombud
Vi har vårt eget personvernombud i Strawberry. Personvernombudet er personvernombud for alle våre foretak og alle personopplysninger vi behandler i de landene vi er etablert i.
Personvernombudet er vårt kontaktpunkt for Datatilsynet.
Ombudet vårt gir Strawberry, våre databehandlere og våre ansatte råd og veiledning om behandling av personopplysninger og reglene for dette. Ombudet jobber med å kontrollere vår overholdelse av reglene for personopplysninger og våre interne retningslinjer.
Ombudet vårt kan også hjelpe deg med å ivareta dine rettigheter overfor oss, eller hjelpe deg med å få svar på spørsmål om dine personopplysninger hos oss.
Du kan kontakte vårt personvernombud på privacy@strawberry.no.
Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet her eller at vi på andre måter bryter personvernlovgivningen, så kan du alternativt klage til Datatilsynet i Norge, eller tilsynsmyndigheten i det land du bor på hotell i. Du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynets nettsider www.datatilsynet.no.
17. Bruk av databehandler. Overføring til utland
Vi bruker flere databehandlere for å kunne levere våre tjenester til deg. Blant annet bruker Strawberry andre prosessorer for å hjelpe til med eiendomsforvaltning, bookingsystemer, kommunikasjon, support for å analysere kundebehov og kundesegmenter.
Som en del av Choice Hotels International, Inc. (CHI) bruker vi samme bookingsystem som CHI. Dette betyr at personlig informasjon om bookinger av overnatting behandles i USA, med CHI som vår databehandler. Overlevering av informasjon til USA er basert på EUs standardavtale for overføring fra oss som datakontroller i Europa til en databehandler i USA.
18. Cookies/Informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen av våre nettsider.
En cookie er en liten tekstbasert datafil som plasseres på ditt utstyr (din smarttelefon, datamaskin eller for eksempel nettbrett). Cookien hjelper til med å kjenne igjen hvilken type innhold og hvilke sider som besøkes på vårt nettsted. Informasjon som lagres ved hjelp av en cookie kan være hvordan du bruker nettstedet, hva slags type av nettleser du benytter og hvilke nettsider du har besøkt.
En permanent cookie ligger igjen på ditt utstyr for et bestemt tidsrom. En sesjonscookie lagres tilfeldig i ditt utstyrs minne mens du er inne på våre hjemmesider. Sesjonscookien forsvinner når du stenger din nettleser. Vi benytter både permanente cookies og sesjonscookies. Strawberry kan også komme til å benytte en tredjeparts cookies.
Dersom du ikke ønsker at våre nettsider plasserer cookies på ditt utsyr, kan du skru av cookies i din nettleser. Dersom du skrur av cookies vil funksjonaliteten for våre nettsider reduseres.
19. Endringer i personvernerklæring eller i behandling
Vi jobber kontinuerlig med utvikling og forbedring av våre tjenester overfor våre kunder. Dette vil kunne endre måten eller omfanget av vår behandling av personopplysninger. Informasjonen vi gir gjennom denne personvernerklæringen vil derfor justeres og oppdateres med ujevne mellomrom. Vi vil dessuten endre personvernerklæringen når nye regler eller myndighetspraksis gjør det nødvendig.