Hva er et hotell om 20 år? Hvordan går man fra en idé til å lansere noe som først i verden? Og hva har beacons med hotell å gjøre? Dette er noen av spørsmålene Christian Lundén, Director of Future Business, og hans team jobber med å finne svarene på.

Portrett av Christian Lundén - Director of Future Business
I Checkin' In møter vi gjester, ansatte, ledere og andre personligheter i Strawberry sin verden. Denne gangen møter vi Christian Lundén, Director of Future Business i Strawberry.

Mannen som skulle jobbe med fortiden, endte opp med å jobbe med fremtiden. Fellesnevneren er at Christian Lundén har et ønske om å oppdage det uoppdagede. Etter hvert oppdaget han at han ikke ville finne, men oppfinne – og det gjør han nå hver dag som Director of Future Business i Strawberry. Allerede lever han litt lengre inn i fremtiden enn oss andre.


– For tre år siden installerte jeg faktisk en chip i hånda. Jeg håpet at den kunne erstatte alle kortene vi hele tiden bruker, at jeg kunne bruke den som busskort, for å komme meg inn på SATS og for å åpne dører. Men jeg har ikke engang aktivert chipen. Teknologien er ikke moden ennå. Men jeg tror på at ting kan gjøres enklere, at man finner smartere måter å gjøre ting på, og at vi kan slippe å ha så mye greier.


Hva drømte du om å bli som stor?


– Jeg ville faktisk bli arkeolog, ler han. Jeg ville utforske andre miljøer. Men så innså jeg at jeg ville være oppfinneren, ikke oppdageren.


Hva ble du?


– Nå er jeg Director of Future Business i Strawberry. Barna mine tror at jeg lager leker. Men hvis jeg skulle satt meg ned og forklart dem hva jeg gjør mens de er på skolen, ville jeg nok sagt at pappa jobber med å gjøre det enda morsommere å bo på hotell.


Det jeg jobber med, og det som er vårt oppdrag i Future Business, er å finne ny teknologi, nye forretningsmodeller og å forme partnerskap med andre bedrifter og start-ups, slik at vi kan skape nye forutsetninger for hotellbransjen. Nå jobber vi med alt fra Blockchain til å se hvordan nanoteknologi kan hjelpe oss med å servere sunnere mat på hotellene våre.


Christian lunden drawing
INTERNETT – et kunstverk av Christian Lundén. Jordkloden symboliserer at det handler om hele verden. Katt, fordi det er mange av dem på internett. Internett er hjerte, lyn og informasjon. Og informasjon = $. Mark Zuckerberg er et symbol på at de fleste har internett. Eller i det minste en Facebook-konto.


Hvilke prosjekter holder Future Business på med nå?


– Nå skaper vi fremtidens hotellromopplevelse, der gjester via en app kan endre hvordan hotellrommet skal se ut ved at video projiseres på tak og vegger. Det gjør at du kan være høyt oppe på et fjell, være publikum på en konsert eller et idrettsarrangement, eller bare være omsluttet av rolige, meditative inntrykk – alt mens du ligger i senga. Alle vil faktisk kunne skape innhold til rommet og så blir det litt som en App Store for hotellromopplevelser.


Vi lager også smarte møbler, der vi bygger inn trådløse ladere i møblene vi designer, sånn at gjestene våre alltid kan få ladet mobilen sin, uansett om de sitter og spiser i restauranten, ligger i senga eller har et møte ved et konferansebord.


Hva er det morsomste prosjektet du har vært med på?


Mobile Keys! Vi begynte med utviklingen av mobilnøkler for 10 år siden, selv om det ikke fantes modenhet hos verken oss eller gjesten. Men vi ville likevel teste det, for vi så at mulighetene var ekstreme. Det tok lang tid, men nå har vi jo rullet ut denne funksjonen, før noen andre i verden! Og nå har store hotellkjeder som Hilton, Marriott og Sheraton begynt med det også. Det var skikkelig kult å være med på den reisen og spesielt det å gjøre noe for aller første gang og slå verdensrekorder.


Mobile-Key-Hobo-3.jpg
Mobile Keys-funksjonen finner du i Strawberry sin app, og er tilgjengelig på flere hotell.


Har et prosjekt noen gang gått skikkelig dårlig?


– Vi pleier å skrote prosjekter ganske tidlig om vi ser at det ikke blir bra, men vi testet et Bluetooth-prosjekt som feilet totalt. Det var da Beacon-teknologien (en type signalgiver, red. anm.) akkurat hadde kommet, og vi trodde at dette var fremtidens kommunikasjonskanal.


Prosjektet gikk ut på at gjesten via en app skulle kunne få ulike beskjeder på ulike steder. På et tidspunkt hadde vi 100 ulike beacons rundt i byen som skulle guide deg. Så når du passerte et sted vi hadde en beacon, kunne du få en beskjed på mobilen, som for eksempel “Denne restauranten har byens beste burgere, og du som er gjest hos oss får 20% rabatt”, eller når det ble registrert at du kom ned i resepsjonen kunne du få beskjed om at “Det skal regne i dag, til høyre for deg er det en paraply du kan låne.”


Jeg tror fortsatt det er store muligheter i dette, men da vi gjorde det var det ingen som ville bruke Bluetooth fordi det tappet mobilen for strøm, og ingen ville gi appen tilgang til å vite hvor de var, og da fikk jo ingen meldingene. Så vi hadde enorme mengder med beacons, beskjeder og forhåpninger, men ingen fikk jo meldingene våre, ler Christian.


HOBOembedproject.jpg
Flere hotellrom på HOBO i Stockholm blir brukt som testrom i prosjekter.


Hvordan ser hotellbransjen ut om 20 år?


– Vi kan sammenligne det med bilbransjen: Uansett hvordan verden har utviklet seg, har bilen alltid hatt de samme egenskapene. Det har ikke skjedd noen radikale forskjeller utseendemessig. Biler har fortsatt et ratt, en motor og fire hjul. Men sikkerhet, teknologi og fart har blitt mye smartere og mer avansert.


Hotellene våre kommer nok til å se ganske like ut som det de gjør i dag, men de kommer til å få smartere løsninger som gjør hotelloppholdet enda smidigere. Dessuten vil gjestene kunne få mer personlige opplevelser fordi hotellene kommer til å vite mer om de som bor der. Den største forandringen vi kommer til å se er at hotellopplevelsen ikke kommer til å holde seg innenfor byggets fire vegger.


Christian Lundén, man of the future, hvilke gadgets har du hjemme?


– Alle! Jeg har sikkert minst 30 saker oppkoblet hjemme. Kaffemaskinen, vaskemaskinen, låsene, alle lamper, brannvarslerne – alt sånt er koblet til telefonen min. Og jeg kan prate med alle greiene. Jeg kan også styre det sånn at kaffemaskinen begynner å brygge kaffe når alarmen på telefonen min ringer om morgenen.


Og så har jeg fikset sånn at når jeg lander på flyplassen etter en jobbreise, sjekker inn på en innsjekkingstjeneste og hashtagger “#landet”, så begynner det å blinke rosa i lampene i stua mi hjemme. Da vet barna mine at pappa har landet trygt.




Les flere intervjuer

Portrett av Christian Lundén - Director of Future Business

6 kjappe med Christian Lundén

Favoritthotell? THE THIEF i Oslo. Utrolig bra stemning på hotellet, og ikke minst utrolig bra service.

Det beste med å bo på hotell? Hverdagsluksusen. Det er digg å bli tatt vare på!

Det verste med å bo på hotell? I jobbsammenheng - å være borte fra familien.

Hvis du kunne velge - hvem hadde du spist hotellfrokost med? Elon Musk, gründeren av Tesla.

Hva spiser du alltid på hotellfrokosten? Den er lett.. Bacon!

Har du noen rare vaner når du er på reise? Litt yrkesskadet kanskje, men jeg prøver alltid å teste all teknologi som finnes på hotellet jeg bor på.